Foodies, influencers og madpublicister
Da kogebøger en dag blev diskuteret hen over frokostbordet, spurgte én af kollegerne, om vi også havde lagt mærke til, at de fleste kogebøger i dag bliver skrevet af bloggere eller influencers?
Et hurtigt svar kunne være: ”Hvad kommer først – hønen eller ægget”.
Madpublicister er et begreb, der dækker over en skøn mangfoldighed af mennesker med en fælles passion for gastronomi, konditori, fødevarer og ernæring, og som kommunikerer om det – de skriver, fotograferer, styler, debatterer og udvikler opskrifter. Baggrunden kan være meget forskellig – kokke, journalister, ernæringseksperter, diætister, tv-stjerner og dygtige amatører.
I dag har stort set alle deres egen platform – en blog, Instagram eller Facebook profil – hvorfra de deler opskrifter, viden og gastronomiske oplevelser med deres publikum. Men mange populære bloggere er også startet på baggrund af kendisser fra et madprogram eller som helt almindelige nybagte mødre, der i det små er begyndt at blogge om børnemad og nemme hverdagsretter.
Microbloggere har ramt noget hos en gruppe følgere og pludselig får de fart på og vokser til professionelle aktører på den digitale madscene. Og ja, kogebøger er trods de digitale tider, stadig populære og en måde også at markedsføre sin blog på. Eller er det omvendt?
Første madpublicist og kogebogsskribent her på bloggen er @juliekarla.dk, som vi glæder os meget til at præsentere.